Köpvillkor

Allmänt

Det är tryggt och enkelt att handla på Marinimportens webbshop! Välj vara, storlek eller dylikt, ange antal och klicka sedan på ”Lägg i kundvagnen”. Om du vill se eller ändra i din beställning, klicka på ”Redigera kundvagn” i det övre högra hörnet.  För att genomföra och avsluta köpet, klicka på ”Till kassan” i det övre högra hörnet.

Efter att ha bekräftat köpet erhåller du en orderbekräftelse via mail. Vi levererar varor till Sverige, Danmark och Finland (ej Åland). Alla varor förblir Marinimportens egendom till dess full betalning kommit oss tillhanda.

Har du inte fyllt 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att handla på Marinimportens webbshop. I priserna ingår moms med 25%.

Alla falska ordrar som skickas till oss kommer vi att spåra. Marinimporten förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Alla försök till bedrägerier kommer att polisanmälas.

Priser och betalning

Du har möjlighet att betala din order med konto-/kreditkort, mot faktura, genom delbetalning

Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.

Konto-/kreditkort

Vid online-betalning kan du använda ditt VISA, MasterCard eller Eurocard. Marinimporten belastar ditt konto-/kreditkort först när köpet avslutats.

Faktura

Handla nu – betala efter leverans! När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans – och hemförsäljningslagen
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50%. Vid köpet görs en mikroupplysning för att vi ska veta att du är du. Dina personuppgifter behandlas då i enlighet med personuppgiftslagen, och kan komma att användas för marknadsföring av spännande erbjudanden och tjänster.

Vid fakturabetalning kan leverans endast ske till din folkbokförda adress. Det är för att säkerställa att inga obehöriga kan beställa varor till sig själv med en annan persons personuppgifter. Om du inte vill beställa dina varor till din folkbokförda adress får du välja något av våra andra betalningssätt.

Delbetala från 50 kr / mån med Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

0 kr i uppläggningsavgift. För Klarna konto gäller årsräntan på 19,5% och effektiv ränta från 26,99% vid köp om 10 000 kr. Med andra ord blir den genomsnittliga räntekostnaden per månad, om du handlar något för 1 000 kr, ca 16,5 kr. (Psst. Du vet väl att räntan är avdragsgill.)

Säkra betalningar

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar i Marinimportens webbshop samarbetar vi med DIBS för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar. Säkerheten en av de viktigaste hörnpelarna i DIBS lösningar. DIBS är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Marinimporten.

Frakt

Fraktkostnaden framgår i kundvagnen och beräknas med hänsyn till vikt.

Vi levererar alltså för nuvarande enbart till Sverige, Danmark och Finland (ej Åland).

Leverans

Vi skickar alla våra varor med Posten som postpaket eller via brev. Du hämtar ditt postpaketet på närmsta uthämtningsställe.

Av miljöskäl återanvänder vi emballage i den mån det går.

Posten avgör om ni som kund får tillgång till kvällsleveranser. Vi kan ej se till att du får kvällsleverans. Vill du undersöka om du kan få kvällsleverans måste du kontakta posten.

Bor du på en lantbrevbäraradress kommer posten att att leverera din vara till dörren. Din order skickas då som mypack du kommer att få hämta ut varan vid närmsta postombud.

Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar, men vi reserverar oss upp till 7 arbetsdagar.

Fel vid leverans

Ring alltid Marinimporten på tlf 08-50470000 så att vi kan reservera den korrekta varan.

Vi skickar returfraktsedel till dig som skall användas vid returen.

När vi fått varan skickar vi omgående den rätta varan till dig.

Transportskador

Våra paket är transportförsäkrade. Ser du att innehållet skadats anmäler du det direkt till Posten. Om du hunnit öppna paketet och upptäcker skada, ringer du Marinimporten 08-50470000.

Utebliven leverans
Vid utebliven leverans ringer du Marinimporten 08-50470000.eller maila till oss via info@marinimporten.se.

Outlöst vara

För paket som inte löses ut på Posten debiterar vi dig kostnaderna för frakt och hantering. är priset Kostnaden är 300SEK inklusive moms.

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter skyddas av personuppgiftslagen. Denna lag bygger på EU-direktiv från 1995 och avser att öka skyddet för privatpersoners personliga integritet med hänsyn till det ökade antalet register och sammanställningar som lagras elektroniskt.

Enligt personuppgiftslagen måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får ta del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av Marinimporten i egenskap av personuppgiftsansvarig.

Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. I detta syfte har vi också behov av att kunna föra över dessa uppgifter till våra samarbetspartners. Informationen som samlas för att kunden ska kunna genomföra ett köp används endast för detta ändamål och kommer inte att spridas till någon utomstående, förutom i samband med att din beställning behandlas.

Leveransadress och leveransvillkor är information som endast vår fraktpartner och våra leverantörer får ta del av. I praktiken innebär det att alltså denna typ av information ligger utanför vår direkta kontroll. Du har alltid möjlighet att ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta får du ändra uppgifterna samt även välja att ta bort dem.

Reservationer

Marinimporten reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

Ångerrätt

Du har alltid 14-dagars bytes- och returrätt efter mottagandet av varan. Detta gäller endast om varan returneras i oskadat skick och ligger i originalförpackningen. Vid retur av en vara som ser använd ut nekas öppet köp. Bytes- och returrätten gäller inte specialanpassade produkter. Observera att du, om du vill avboka en order, måste göra detta via telefonkontakt för att säkerställa att ordern tas ur flödet. Vi har i regel ingen möjlighet att stoppa leveranser som redan gått iväg.

Värdeminskningsavdrag

Vid ångrad vara är du som kund ansvarig för eventuell värdeminskning. Värdeminskningen beror på en hantering utöver vanligt bruk för att testa varans kvalitet, egenskap och funktion.

Undantag för returer

Bytes och returrätten gäller ej specialanpassade varor (t.ex. produkter där vi behövt borra i varan)

För att ditt byte/retur ska bli godkänd måste alla varor som skickas tillbaka vara packade i påse eller kartong. Skicka ej  tillbaka varor genom att sätta en adresslapp direkt på originalkartongen. Varan blir förstörd och returen/bytet blir inte godkänt. Vi debiterar 300:- inkl. moms om originalkartongen är förstörd.

Reklamation – gör enligt följande:

Vid hantering av reklamationer tillämpas Konsumentköplagen.

Ring Marinimporten 08-50470000 så snart du upptäcker felet.

Vi skickar returfraktsedel till dig som skall användas vid returen.

Skicka tillbaka den felaktiga varan tillsammans och en kopia på orderbekräftelsen. Adressen hittar du på orderbekräftelsen.

Vid byte eller retur står du för transportrisken samt frakten så var noga med att ta kvitto när du lämnat in ditt paket hos ditt postombud.

Övrigt

Force Majeure Marinimporten är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Kommunikation

Vid godkännande av dessa villkor godkänner du att vi kommunicerar med dig via telefon (inkl. sms), e-post och andra medier. Självklart har du alltid möjlighet att avregistrera dig för vidare kommunikation – dels i själva meddelandet, men också genom att kontakta oss.

Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.

 

Dataskyddspolicy

Vi tar ansvar för att alla personuppgifter du lämnar till oss endast används inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med GDPR (Allmänna dataskyddsförordningen). Uppgifterna kommer användas i syfte att fullfölja våra åtaganden mot dig samt att ge vår bästa möjliga service.

§1. Uppgifter vi hanterar och syfte

Vi hanterar dessa typer av uppgifter:

— §1.1 Kontaktpersons namn, telefonnummer, adress och e-postadress.

— §1.2 Ordrar/köp.

— §1.3 Fakturauppgifter och referensperson om tillämpbart.

§2. Kontaktuppgifter

Våra kontaktuppgifter för att begära ut information, få uppgifter raderade eller andra frågor som kan uppstå är:

Telefon: 08-504 700 00

§3 Kontaktuppgifter dataskyddsombud

Våra kontaktuppgifter till dataskyddsombud för att begära ut information, få uppgifter raderade eller andra frågor som kan uppstå är samma som ovanstående, punkt §2.

§4. Våra skyldigheter

Vi är alltid skyldiga och ansvariga att inom 48h (vardagar) tillhandahålla alla sorts uppgifter, anteckningar och information som respektive person och/eller företag begär. Likaså gäller borttagning av detsamma. Vi lämnar självklart aldrig ut uppgifter till tredje part eller till någon som ej verifierats vara tillika person för uppgifterna eller leverantör som behöver behandla exempelvis adress eller liknande. Vi har också skyldighet att rätta och uppdatera uppgifter om önskemål om detta sker. Även detta ska ske snarast, men senast inom 72h (vardagar). Om ni inte tycker vi fullföljer våra skyldigheter uppmanas ni till att kontakta tillsynsmyndighet om vi inte är överens. Ni har all rätt att få reda på hur vi har fått tag på uppgifterna om ni är osäkra, detta skall vi redovisa med tydlighet.

§5. Att dra tillbaka samtycket

Ni som kund eller samarbetspartner har alltid rätt att när som helst dra tillbaka ert samtycke för detta avtal. Om ni önskar göra detta skriver ni ett e-postmeddelande till oss där ni beskriver att ni önskar dra tillbaka ert samtycke. Detta sker med omedelbar verkan och våra skyldigheter enligt §4 aktiveras per automatik.

§6. Rätten att bli glömd

Ni som kund eller samarbetspartner har alltid rätt att när som helst bli glömd. Om detta önskas skriver man ett e-postmeddelande till oss och berättar att man önskar bli glömd. Detta sker med omedelbar verkan och våra skyldigheter enligt §4 aktiveras per automatik.

§7. Tidsfrist

Genom att använda vår webbplats samtycker du till vår policy. Detta samtyckesavtal gäller fram tills dess att man aktivt avslutar samtycket, eller om §5 och §6 aktiveras.

§8. Användarrätt

I denna paragraf beskriver vi vilka som har rätt att använda sig utav uppgifterna som anges i §1. De som är anställda hos oss har rätt att använda de uppgifter som krävs för att utföra arbetsuppgifterna. De anställda har fått intern utbildning som beskrivs i §9.

§9. Användarsäkerhet

Personalen som hanterar personuppgifter utbildas internt och löpande i hantering av uppgifter. Detta för att den mänskliga faktorn skall vara absolut minimal. De tränas på att hantera uppgifter på ett varsamt sätt över tid och har kunskap i att kunna glömma kunders uppgifter i våra system.

§10. Teknisk säkerhet

Alla uppgifter som innehåller känsliga uppgifter lagras digitalt med krypterad säkerhet.

§11. Formulärdata

Formulär som skickas in via webbplatsen lagras digital och skickas via krypterad anslutning. Dessa uppgifter lagrar vi för att kunna hålla vår service på högsta nivå.

§12. Kundregister och ordrar

För att kunna erhålla högsta möjliga service och hantera orderfrågor, reklamationer eller liknande behåller vi uppgifter som detta tills dess att punkt §5 aktiveras.

§13. Underhåll

Vi uppdaterar och ser över vår policy frekvent, en gång i kvartalet, eller mer om det behövs, så att den alltid är aktuell och pålitlig.